Imunitatea si Acupunctura

Imunitatea (numele vine de la latinescul immunis=scutit, aparat, privilegiat) consta in apararea individului contra substantelor non self (straine de structurile organismului respectiv) si este de doua feluri:

-imunitate umorala datorata factorilor care actioneaza asupra microbilor si toxinelor microbiene ce se afla in stare libera in umori, producand eliminarea lor din organism;
-imunitate celulara conferita de factori care actionand in focare inflamatorii ce realizeaza blocarea microorganismelor patrunse intracelular, scapate de actiunea destructiva a factorilor imunitatii umorale.
In functie de modul de dobandire se poate vorbi de o imunitate constituita pe cale naturala si de una rezultata pe cale artificiala.
Imunitatea naturala poate fi dobandita in mod pasiv; copilul, ale carui mecanisme de producere a imunitatii nu s-au maturizat, primeste de la mama, mai intai pe cale transplancentara, apoi prin lapte, o serie de factori imunitari, in special imunoglobuline.
De asemenea, imunitatea naturala mai poate apare si pe cale activa, ca urmare a infectiei organismului respectiv.
Imunitatea pe cale artificiala este la randul sau tot de doua feluri:
-activa- organismul isi fabrica anticorpi, ca urmare a administrarii de vaccinuri: anatoxine, vaccinuri corpusculare sau mixte (primele doua injectate concominent) ;
-pasiva- anticorpi preformati in afara organismului sunt injectati sub forma de seruri in vederea prevenirii unei boli infectioase (seroprofilaxia) sau tratarii ei (seroterapia).
Imunitatea se realizeaza prin intermediul sistemului celular imuno-competent (SCIC), care s-a dezvoltat in cadrul procesului filogenetic, ca expresie a mijloacelor specific de aparare antimicrobiana.

Capacitatea de adaptare a organismului este una dintre cele mai bune metode de aparare cu care a fost inzestrat corpul nostru. Aceasta capacitate de adaptare functioneaza pe mai multe planuri: planul mental si emotional, planul energetic si planul fizic.

Ce emotii traim?

Medicina chineza acorda o importanta primordiala planului mental si celui energetic, deoarece cauzele bolilor se gasesc intotdeauna in aceste planuri. Sentimente ca mania, ingrijorarea sau tristetea deprima si consuma energia organismului si, in acelasi timp, scad numarul de globule albe, influentand astfel si imunitatea.
Persoanele care sunt in stadiul de epuizare cronica, care nu au timp pentru ele insele, care nu isi rezerva momente de placere sau timp liber isi slabesc organismul. Persoanele stresate se vindeca mai greu de anumite boli decat cele relaxate.

Cum ne odihnim?

Capacitatea de adaptare si imunitatea pot fi amplificate daca acordam corpului nostru perioade de refacere suficient de lungi, aceasta insemnand in primul rand somn si apoi asa-numitele ruperi de ritm, adica iesirea din rutina cotidiana prin activitati recreative. In ceea ce priveste somnul este foarte important sa dormim intre orele 23 si 1 noaptea, deoarece in acest interval orar ficatul curata sangele din corp si in acelasi timp se regenereaza.

Insomnia slabeste rezistenta organismului. Este una dintre cele mai intalnite tulburari de sanatate, mai des intalnita in cazul femeilor. Din cauza privarii de somn, corpul nu mai produce celulele necesare sistemului imunitar pentr a face fata infectiilor.

Cum respiram?

Alaturi de ficat, in reglarea imunitatii joaca un rol esential plamanii si intestinul gros – cu alte cuvinte ceea ce mancam si ceea ce respiram. Pentru organism tipul de respiratie profunda, toracica si abdominala inseamna o buna oxigenare a celulelor corpului. Multe boli incep cu o slaba oxigenare, aceasta determinand o crestere a radicalilor acizi, adica un mediu acid care imbatraneste organismul inainte de vreme.

Este de la sine inteles ca fumatul contribuie din plin la scaderea oxigenarii si influenteaza si energia plamanilor, numita de chinezi si energia de aparare, care se intinde ca o pelicula la suprafata organismului, care este astfel protejat de agresiunile agentilor stresori din exterior, fie ei microbi, zgomote sau fenomene atmosferice cum ar fi vantul, frigul si ploaia.

Ce mancam?

In anotimpul rece alimentatia trebuie adaptata calitativ si cantitativ. Este esential sa consumam fructe si legume care sa contina vitamine care sa imbunatateasca imunitatea, cum ar fi vitaminele A, C,E, iar din complexul B in special vitaminele B1, B5, B6, B9 si B15. De asemenea, sunt importante mineralele cum ar fi potasiul, calciul, magneziul, seleniul, zincul si cromul.

Alimentatia trebuie sa contina suficiente fibre de celuloza care constituie mediul pe care se dezvolta flora intestinala normala, deoarece o imunitate buna inseamna o flora intestinala echilibrata, care nu va lasa loc germenilor patogeni sa ne atace organismul.

Pentru persoanele cu probleme de constipatie, colita si aciditate crescuta, adica semne ale perturbarii florei intestinale se pot administra capsule care contin fibre, acidofilus si enzime pancreatice. Enzimele sunt catalizatorii tuturor reactiilor din organism si ele se gasesc din belsug in sucul de fructe si legume, cele mai recomandate in acest sens fiind sucurile de lamaie, grapefruit, mere, sfecla rosie si morcovi.

Recomandarea mea este ca fiecare sa incerce sa-si obtina toate substantele din alimente, dar pentru ca ritmul vietii noastre este foarte alert, este uneori necesara suplimentarea cu produse naturale.

Din fericire, exista o gama larga de produse naturale care pot fi folosite la prevenirea imbolnavirilor si la intarirea imunitatii. Dintre plantele romanesti sunt foarte bune cimbrisorul, isopul, galbenelele, coada soricelului, iarba mare, afinul, ienuparul si coacazul negru.

Exista de asemenea o serie de plante denumite adaptogene, numite astfel datorita sferei foarte largi de actiune si care contribuie puternic la intarirea imunitatii: cordiceps, astragalus, ganoderma, propolisul.

Este stiut de asemenea ca organismul uman poarta in stare latenta un numar de germeni care pot provoca imbolnaviri atunci cand imunitatea scade foarte mult. Pentru a preintampina aceasta este bine sa administram produse naturale care pot elimina natural acesti germeni, astfel nemaifiind necesara administrarea de antibiotice. Enumeram aici capsulele cu extracte de nuca neagra, goldenseal root si o planta indiana – neem.
Vaccinarea

Vaccinurile sunt importante pentru a preveni diferite boli care pot slabi organismul. Vaccinarea este o metoda de imunizare activa profilactica (de prevenire). Persoana vaccinata este protejata fata de boala si consecintele acesteia, calitatea vietii ii este imbunatatita, forma clinica este mai usoara si cel mai important se previne decesul prematur.

Acupunctura!

O alta tehnica extrem de eficienta de intarire a imunitatii este acupunctura. Acupunctura are capacitatea de a stimula natural sistemul imun al organismului prin mijloacele specifice. Cum reusesc acele sa stimuleze apararea impotriva microbilor?  Prin punerea in miscare a energiei si sangelui. Aceasta deoarece o circulatie alerta a sangelui si energiei face ca toate sistemele pe care acestea le gazduiesc (imunitar, hormonal etc.) sa fie si ele mai “vigilente”. Astfel, reactia imuna va fi mult mai rapida si mai eficace. Acupunctura faciliteaza circulatia sangelui si energiei, fiind o metoda care “desfunda” canalele energetice, fluidizeaza sangele si ii creste viteza.
Ea poate fi folosita pentru reglarea metabolismului si tratarea oboselii cronice, dar si pentru echilibrarea neuro-endocrina a organismului. Folosind puncte de pe meridianele plaman, intestin gros si ficat, imunitatea si adaptarea organismului pot fi crescute. La cei care apeleaza la acupunctura s-a inregistrat o crestere a numarului celulelor albe si a nivelului alfa, beta si gama globulinelor. Ele ajuta celulele albe sa lupte impotriva infectiilor. Acupunctura ajuta la recuperarea organismului dupa consumul mare de medicamente, dar si sa renunte la alcool si tabagism. Medicina chineza recomanda acupunctura profilactic, pentru prevenirea contractarii bolilor infectioase prin cresterea imunitatii nespecifice . Pentru intretinere sunt necesare doua cure de acupunctura pe an: primavara si toamna.
Aceasta metoda poate fi folosita si ca adjuvant in tratamentul gripei sau altor infectii deja instalate.

Daca vrei sa treci de iarna aceasta cu un organism sanatos, o plimbare prin gradina sau prin parc in fiecare zi este benefica. Iti vei lua astfel sursa de energie de care are nevoie organismul pentru a putea functiona in parametrii normali. Oxigenul asociat cu ionii negativi regasiti in natura favorizeaza oxigenarea tesuturilor si lupta impotriva stresului.

Efectele antioxidante ale ionilor negativi fortifica mucoasa respiratorie si stimuleaza apararea imunitara. Nu degeaba sunt denumiti „vitaminele aerului”. Acesti ioni negativi se gasesc cu precadere in padure (vegetatia absoarbe gazul carbonic si respinge oxigenul ionizat), dar mai ales la munte, la malul marii sau langa o sursa naturala de apa (rau, izvor etc).